მარტოობა

არც ტკბილი და არც მწარე...

749
(განახლებულია 14:55 17.10.2019)
რატომ მისცა ღმერთმა ადამიანს ორი ყური და ერთი პირი, რისი ნიშანია ჭაღარა და რატომ არის ადამი პირველი იღბლიანი...

აზრების ფოიერვერკი" წარმოგიდგენთ ებრაულ სიბრძნეს.

  • ღმერთმა ადამიანს იმიტომ მისცა ორი ყური და ერთი პირი, რომ ბევრი მოისმინოს და ცოტა ილაპარაკოს
  • ყველა განიცდის ფულის არქონას, ტვინის არქონას — არავინ
  • ადამიანი რომ ბერდება, უფრო ცუდად, მაგრამ უფრო მეტს ხედავს
  • ჭაღარა სიბერის ნიშანია და არა — სიბრძნის
  • თუ პრობლემის გადაჭრა ფულით შეიძლება, ეს პრობლემა არ არის, ეს ხარჯია
  • ადამი პირველი იღბლიანია, რადგან სიდედრი არ ჰყავდა
  • უფალმა დაგიფაროს ცუდი ქალებისგან, კარგებისგან კი თვითონ უშველე თავს
  • შევიდა ღვინო — გამოვიდა საიდუმლო

„ნუ გეშინიათ სრულყოფილების – ის არ გემუქრებათ..." – სალვადორ დალის უკვდავი ფრაზები

  • ნუ იქნები ტკბილი — შეგჭამენ; ნუ იქნები მწარე — გადმოგაფურთხებენ
  • გეშინოდეს თხისა — წინიდან, ცხენის — უკნიდან, სულელის — ყველა მხრიდან
  • ცოდნა ბევრ ადგილს არ იკავებს
  • თუ არ გინდა კისერზე დაგასხდნენ, თავს ძალიან დაბლა ნუ დახრი
  • ყრუმ გაიგონა, როგორ მოყვა მუნჯი, რომ ბრმამ დაინახა, როგორ მირბოდა ძალიან სწრაფად კოჭლი
  • კარგად დუმილი უფრო ძნელია, ვიდრე კარგად საუბარი
  • სამყარო გაქრება არა იმის გამო, რომ ბევრი ადამიანია, არამედ იმიტომ, რომ ბევრი არაადამიანია
  • რა ტკბილიც არ უნდა იყოს სიყვარული, მისგან კომპოტს ვერ მოხარშავ
  • გამოცდილება — ესაა სიტყვა, რომელსაც ადამიანები საკუთარ შეცდომებს უწოდებენ
  • ცუდი ცოლი წვიმაზე უარესია: წვიმა სახლში შეგაგდებს, ცუდი ცოლი — სახლიდან გამოგაგდებს

ბრბოს ნუ გაჰყვები – ის შეიძლება სამგლოვიარო პროცესია აღმოჩნდეს

  • მამაკაცები მეტს გააკეთებდნენ, ქალებმა რომ უფრო ცოტა ილაპარაკონ
  • შორიდან ყველა ადამიანი კარგია
749
თემები:
აზრების ფოიერვერკი: ცნობილი ადამიანების ბრძნული გამონათქვამები (52)
ირინა ნებიერიძე

ტიხრული მინანქარი როგორც მუდმივად განახლებადი ხელოვნება ანუ როცა უფლება არ გაქვს გაჩერდე

5
(განახლებულია 14:48 05.06.2020)
სხვადასხვა დროს ხშირად იცვლიდა საქმიანობის მიმართულებას რადგან თვლის, რომ ხელოვანისთვის ახლის ძიება ყველა ეტაპზე უცილებელია.

ხელნაკეთი ნივთების დასამზადებლად ისეთ მასალებზე მუშაობდა, როგორიცაა, თექა, ბატიკა და გობელენი. ტყავებით, ზღვის კენჭებითა და ნიჟარებით საკუთარი დიზაინით სხვადასხვა სამკაულებსა და აქსესუარებს ქმნიდა. ვიტრაჟი ტიფანის ტექნიკით შეისწავლა. ამჟამად ფინიფტით მუშაობას ეუფლება.

თუმცა ხელოვანი ირინა ნებიერიძე ყველაზე ხანგრძლივად-15 წელი, მაინც ტიხრულ მინანქარზე მუშაობს.

ირინა ნებიერიძე
ირინა ნებიერიძე

- ქალბატონო ირინა, სანამ ტიხრულ მინანქარს დაეუფლებოდით მოგვიყევით როგორი შემოქმედებითი გზა გაიარეთ...

- ხელოვნება ყოველთვის ის სამყარო იყო, სადაც თავს ყველაზე კარგად ვგრძნობდი, ასეა დღესაც. თავის დროზე მოსე თოიძის სახელობის სასწავლებელი დავამთავრე. სამხატვრო აკადემიაში სწავლა ოჯახური მდგომარეობის გამო ვეღარ გავაგრძელე. ამიტომ საბუთები სულხან საბას სახელობის პედ. უნივერსიტეტში, დაუსწრებელზე გადავიტანე. პარალელურად ვმუშაობდი საჯარო სკოლასა და ზესტაფონის სამხატვრო სკოლაში ხატვის მასწავლებლად, სადაც თავის დროზე თავად ვსწავლობდი. ამის მერე მეგობართან ერთად დავაარსე სამხატვრო სკოლა-სტუდია, სადაც სხვადასხვა ასაკის ბავშვებს, აბიტურიენტებს სახვით ხელოვნებას ვასწავლიდი.

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

- ტიხრული მინანქრის შესწავლის სურვილი როდის გაგიჩნდათ?

- 15 წლის წინ, როცა ტიხრული მინანქრის შესწავლის შანსი გამიჩნდა, კეთილი ადამიანების ხელშეწყობით დავეუფლე ამ ტექნიკას და დღემდე ამ მიმართულებით ვმუშაობ. მინანქარი ძირითადად ოქროზე, ვერცხლზე, სპილენძზე მზადდება, შეიძლება ასევე ხესთან კომბინაციაც. მე ძირითადად ძველი, ტრადიციული მეთოდით ვმუშაობ. თუმცა ოსტატს განუსაზღვრელი შესაძლებლობა აქვს სხვადასხვა ინოვაციური და თუნდაც ამბიციური იდეების განხორციელებისთვის. ამ მხრივ ძალიან საინტერესოა ტიხრული მინანქარი. ეს მუდმივად განახლებადი ხელოვნებაა. იმდენად საინტერესო მასალაა, რომ სხვა მასალისკენ აღარც ვიხედები. მასზე მუშაობის ტექნიკური საშუალებები ამოუწურავია. ტიხრული მინანქარი შემოქმედებითი კუთხითაც ძალიან საინტერესოა. საერთოდ ტიხრული მინანქრის შესწავლა რა თქმა უნდა ყველას შეუძლია, მთავარია, სურვილი ჰქონდეს. თუმცა მხატვრულად რამდენად ღირებულ ნივთს შექმნი, ეს უკვე ადამიანის ნიჭსა და ფანტაზიის უნარზეა დამოკიდებული.

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

-  ძირითადად რომელ სახელოსნოში მუშაობთ?

- უკვე 14 წელია, რაც ვმუშაობ „ფოკანში“ (pokany.) - ეს ფოკას დედათა მონასტერთან არსებული სახელოსნოა, რომლის ხელმძღვანელი, დავით კაკაბაძე გახლავთ. აქ ვამზადებთ მინანქარში შესრულებულ როგორც საეკლესიო ნივთებს, ასევე სხვადასხვა სამკაულებს. დღეს ძირითადად შეკვეთებზე მიწევს მუშაობა და ჩემი იდეების განსახორციელებლად დრო თითქმის არ მრჩება. გამოფენებში მონაწილეობაც ძირითადად ფოკანის სახელოსნოს სახელით მაქვს მიღებული, პერსონალური ჯერჯერობით არ მქონია, მაგრამ იგეგმება. ბოლო დროს შევისწავლე ვიტრაჟი ტიფანის ტექნიკით, რომელიც არანაკლებ საინტერესოა. მოკლედ სულ ძიებაში ვარ.

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

- ტიხრულ მინანქრამდე ხელნაკეთ ნივთებს ქმნიდით...

- ხელნაკეთი ნივთების დასამზადებლად სხვადასხვა მასალას ვიყენებდი. ვმუშაობდი: თექაზე, ბატიკაზე, გობელენზე. მქონდა საკუთარი მიგნება- ტყავებით, ზღვის კენჭებით და ნიჟარებით ჩემივე დიზაინით სამკაულებს და ჩანთებს ვაკეთებდი.

ირინა ნებიერიძე
ირინა ნებიერიძე

- ამ ეტაპზე რის შესწავლას აპირებთ?

- დღეს ვეუფლები ფინიფტით მუშაობას, რაც ფერწერული მინანქარია თავისი მდიდარი ისტორიით. ფინიფტს ძირითადად ხატწერაში იყენებენ, ეს არის მინანქარი ტიხრების გარეშე. პუდრისებური მასალაა, რომელსაც სპეციალურ გამხსნელში აზავებენ და მასზე წვრილი ფუნჯით მუშაობ. მსგავსი ტექნიკა რამდენადაც რთულია, იმდენად საინტერესოა. მინიატურებში მისწრებაა.

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

- ყველაზე უჩვეულო შეკვეთა რომელი გქონდათ?

- ბევრი განსხვავებული ნივთი მაქვს დამზადებული. ქართველების გარდა უცხოელებისთვისაც ბევრი ნაკეთობა დამიმზადებია. უცნაური შეკვეთებიც მქონია, მაგალითად ერთხელ უცხოეთიდან ლამბაქის ზომის ბროშის დამზადება მთხოვეს...

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

- როდესაც ნამდვილ ხელოვნებასთან გვაქვს საქმე აქ ალბათ განწყობა არამეორეხარისხოვანია...

-რა თქმა უნდა განწყობას დიდი მნიშვნელობა აქვს, რადგან შენი განწყობა და ენერგია ყოველთვის გადადის ნაკეთობაში. ამიტომ სანამ სამუშაოს დაიწყებ, ნეგატიური აზრები უნდა გააქრო შენი გონებიდან, წინააღმდეგ შემთხვევაში, შენი ნამუშევარი შეიძლება ისეთი არ გამოვიდეს როგორიც ჩანაფიქრში იყო. დიდი მნიშვნელობა აქვს იმასაც, რომ სახლში, სადაც ცხოვრება გიწევს ბევრი უჩვეულო და ხელით დამზადებული ნივთი იყოს. ჩემი სახლის ინტერიერისთვის მინანქარში დამზადებულ რაიმე პანოს შევიძენდი სიამოვნებით.

ირინა ნებიერიძის ნაშრომი
ირინა ნებიერიძის ნაშრომი

- ხელოვნებასთან მიახლოება სულიერი გადარჩენის ერთ-ერთი გზაა- ეს ეპიდემიის დღეებმაც კიდევ ერთხელ დაადასტურა...

- დიახ, დღევანდელ სიტუაციაში ხელოვნება, მასთან მიახლოება თვითგადარჩენის ტოლფასია. ხელოვნება ხომ ყველასთვისაა?!. თუკი ღმერთმა ადამიანს ნიჭი და ტალანტი მისცა, ჩემი აზრით, მას არა აქვს უფლება, რომ გაჩერდეს და რაიმე არ შექმნას. ხშირად მიწევს რელიგიურ თემატიკაზე მუშაობა. სხვადასხვა წმინდანების გამოსახულებით ბევრი ხატი მაქვს დამზადებული.

ირინა ნებიერიძე
ირინა ნებიერიძე

- ვიცი, რომ სამების ტაძარში ბევრი თქვენი ნამუშევარია...

- დიახ. სამებაში ბევრი ნამუშევრია, თუმცა ამაზე საუბარი მერიდება. მხოლოდ იმას გეტყვით, რომ იმ ტაძარში დაბრძანებული იმედის ხატის დამზადებაში მეც მივიღე მონაწილეობა. ეს ხატი ოქროშია შესრულებული და პატრიარქის კურთხევით ჩვენს სახელოსნოშია დამზადებული.

- რისთვის უნდა ადამიანს იმედი?

- იმისთვის, რომ გადარჩეს... თუმცა იმედი ზოგჯერ ერთგვარი მუხრუჭიცაა, მაგრამ ეს ალბათ უკვე სხვა საუბრის თემაა...       

 

5
მარიამ დარჩიაშვილი

რეალისტი მხატვრის ახდენილი ოცნება და ნახშირით შექმნილი ფერადი სამყარო

339
(განახლებულია 21:51 04.06.2020)
მისი ნახატები იმდენად ზუსტად გამოხატავს ადამიანის ემოციას, რომ შესაძლოა, მხოლოდ კარგად დაკვირვების შემდეგ აღმოაჩინო, რომ ისინი ფოტოგრაფიის სიზუსტით შექმნილი ულამაზესი პორტრეტებია.

მარიამ დარჩიაშვილმა ნახშირით ხატვის ტექნიკა რამდენიმე წლის წინ აღმოაჩინა და დღეს მისი ნამუშევრების დიდი ნაწილი სწორედ ამ მასალითაა შექმნილი. უცნაური ისაა, რომ ერთ ფერში დახატული სამყარო იმდენად დიდ შეგრძნებებს იწვევს, რომ ფერების არარსებობას ვერც ამჩნევ...

ბოლო წლებია ერთ-ერთი საერთაშორისო კომპანიის ქართულ სტუდიაში მუშაობს, სადაც სხვა ნიჭიერ მხატვრებთან ერთად მაღალი ხარისხის ნამუშევრებს ქმნის. პარალელურად საკუთარი შემოქმედების დახვეწა-განვითარებაზე ზრუნავს.

მარიამ დარჩიაშვილი
მარიამ დარჩიაშვილი

- მარიამ, საუბარი ბოლო დროინდელი პერიოდით დავიწყოთ – პანდემიის დროს რა აღმოაჩინეთ საკუთარ თავში ან რაში დარწმუნდით?

- პანდემიამ კიდევ ერთხელ დამარწმუნა იმაში, რომ ხატვა არის „საქმიანობა“, რომელიც არასოდეს მომბეზრდება. თუნდაც ყველა იმ შეზღუდვისა და თანმდევი დაძაბულობის ფონზეც კი, რაც ამ პერიოდს ახლდა. ბავშვობიდან ვხატავ, ყოველთვის მსიამოვნებდა პატარ-პატარა ჩანახატების გაკეთება, პორტრეტების შექმნა, თუმცა სერიოზულად არასდროს ვყოფილვარ ამით დაკავებული.

მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება
მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება

- ხატვის გარდა რა გიზიდავდათ?

- ხატვის გარდა ძალიან მიზიდავდა ტექნიკური საგნები, განსაკუთრებით მათემატიკა, რიცხვებთან ურთიერთობა და ამიტომაც გადავწყვიტე შემესწავლა ბიზნესის ადმინისტრირება. დავამთავრე თბილისის ივანე ჯავახიშვილის სახელობის უნივერსიტეტი, შემდგომში სწავლა მაგისტრატურაშიც გავაგრძელე. სწორედ ამ პერიოდში სრულიად მოულოდნელად ისევ ხელოვნების სფეროში აღმოვჩნდი.

მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება
მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება

- რა მოულოდნელობაზეა საუბარი?

- ბაკალავრიატის დასრულების შემდეგ, როდესაც მაგისტრატურაში დავიწყე სწავლა, დღის განმავლობში უფრო მეტი თავისუფალი დრო გამომიჩნდა, რაც მინდოდა ნაყოფიერად გამომეყენებინა. ამ პერიოდისთვის უკვე მქონდა რეალისტურ სტილში შესრულებული რამდენიმე პორტრეტი. სწორედ ამ დროს ფეისბუქის ერთ-ერთ გვერდზე სრულიად შემთხვევით წავაწყდი პოსტს, სადაც რეალისტ მხატვრებს ეძებდნენ. ეს ერთგვარი გამოიწვევა იყო ჩემთვის, მაშინ საკუთარ შესაძლებლობებში არ ვიყავი დაწმუნებული და მაინტერესებდა ჩემი დონე და ხატვის ტექნიკა რამდენად მისაღები იყო პროფესიონალებისთვის...

მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება
მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება

- ასეთი რეალისტური ნახატების შესაქმენლად რას იყენებთ?

- ძირითადად გრაფიკაში ვმუშაობ, გრაფიტით და ტუშით. თუმცა რამდენიმე წლის წინ აღმოვაჩინე ნახშირით ხატვის ტექნიკა, ჩემი ნამუშევრების უმეტეს ნაწილს დღეს ამ მასალით ვქმნი. თავიდან საკმაოდ რთულ და დაუმორჩილებელ მასალად მომეჩვენა, მით უმეტეს ჩვეულებრივი ფანქრის ფონზე, თუმცა რამდენიმე პორტრეტის დახატვის შემდეგ უკვე ნათლად გამოჩნდა მისი უპირატესობები. ის შედარებით მუქი და მყარი მასალაა, რაც საშუალებას იძლევა, რომ ნახატი უფრო კონტრასტული და ეფექტური გამოვიდეს, არ ირეკლავს შუქს და ა.შ. ამიტომ ყველაზე რეალისტურ შედეგს მაინც ნახშირით ვიღებ, კონტრასტულ, დეტალურად დამუშავებულ გამოსახულებებს, სადაც ყველაზე მთავარის – ემოციის აღბეჭდვა შემიძლია.

მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება
მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება

- რთულია ემოციის გამოსახვაა?

- ნახატის ღირსება ხომ სწორედ ემოციის გამოსახვაშია. თუ ემოცია მოდის, ეს უკვე მხატვრის ოსტატობაზე მიუთითებს. ძალიან მიყვარს ნახატები, სკულპტურები, სადაც ემოცია არა მხოლოდ სახიდან ან მიმიკებიდან იკითხება, არამედ ამას მთლიანად სხეული და, განსაკუთრებით, ხელები გადმოსცემს.

მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება
მარიამ დარჩიაშვილის შემოქმედება

- თქვენთვის ხატვას სულიერი სიმშვიდე მოაქვს თუ?..

- ჩემთვის ხატვა იყო და არის სულიერი სიმშვიდის მომტანი საქმიანობა და განტვირთვის საშუალება. დღეისათვის ხატვა მხოლოდ გატაცება არ არის, რადგან მან თვითრეალიზების შესაძლებლობაც მომცა. ახლა მთელ ჩემ დროს, რესურსსა და ენერგიას მხოლოდ ხატვას ვუთმობ. ვცდილობ კიდევ უფრო დავიხვეწო, განვვითარდე, მეტი ცოდნა მივიღო სხვადასხვა მასალასა და ხატვის სტილზე.

მარიამ დარჩიაშვილი
მარიამ დარჩიაშვილი

- ხატვის სწავლა რამდენად შესაძლებელია?

- ალბათ რაღაც დონემდე ყველას შეუძლია გარკვეული შედეგის მიღება, მაგრამ ამის მერე უკვე ნიჭიც აუცილებელია და ბევრი მუშაობაც.

- საოცრად რეალისტურ ნამუშევრებს ქმნით, ცხოვრებაშიც რეალისტი ხართ თუ მეოცნებე?

- ყოველდღიურობაში, ალბათ, უფრო რეალისტი ვარ, მაგრამ ხელოვნების სფეროში აღმოვჩნდი იმ ოცნების დამსახურებით, რომ ხატვა შემძლებოდა... სურვილის გარდა ეს მონდომებით და საკუთარ თავზე ბევრი მუშაობით შევძელი. ეს ყველაფერი ხუთი ან ათი წლის წინ წარმოუდგენლად მეჩვენებოდა, მაგრამ ახლა ვთვლი, რომ ამ ოცნების ახდენა ნამდვილად შევძელი...

339