ირაკლი კობახიძე

„ჩვენ საერთო მიზნები გვაერთიანებს"– კობახიძე მუსლიმ მოსახლეობას რამადანის დაწყებას ულოცავს

120
(განახლებულია 15:05 06.05.2019)
რამადანის თვის ხანგრძლივობა 29 ან 30 დღეს შეადგენს, რაც მთვარის კალენდარზეა დამოკიდებული.

თბილისი, 6 მაისი — Sputnik. თქვენ ხართ ჩვენი ქვეყნის უმნიშვნელოვანესი და განუყოფელი ნაწილი და გამორჩეულ როლს ასრულებთ საქართველოს განვითარებაში, ნათქვამია საქართველოს პარლამენტის თავმჯდომარის ირაკლი კობახიძის Facebook-გვერდზე მუსლიმი თანამოძმეებისადმი გავრცელებულ განცხადებაში.

დღეს მუსლიმურ სამყაროში რამადანი დაიწყო.

რამადანის დადგომით ყველა მართლმორწმუნე მუსლიმმა უნდა იმარხულოს – ეს ისლამის 5 მცნებიდან ერთ-ერთია სარწმუნოების აღიარების, ლოცვის, ქველმოქმედებისა და წმინდა ადგილების მონახულებასთან ერთად. მუსლიმანური კალენდრის მეცხრე თვეს მარხულობა ჰიჯრით მეორე წელს ჩვ.წ.აღ. 624 წლიდან დაწესდა.

„ჩვენს მუსლიმ თანამოძმეებს ვულოცავ წმინდა რამადანის თვის დაწყებას! ჩვენ საერთო სამშობლო, ისტორია, სიხარული და მიზნები გვაერთიანებს… მწამს, რომ ჩვენ ერთად შევძლებთ საქართველოს გაძლიერებას და ჩვენი ქვეყნისთვის ღირსეული მომავლის შექმნას", – ნათქვამია ირაკლი კობახიძის განცხადებაში.

რამადანის თვის განმავლობაში განთიადიდან მზის ჩასვლამდე მუსლიმები სულის განწმენდის მიზნით უარს ამბობენ საკვებისა და სასმელის მიღებაზე, მოწევასა და ინტიმურ კავშირზე. თვის ხანგრძლივობა 29 ან 30 დღეს გრძელდება, რაც მთვარის კალენდარზეა დამოკიდებული. მარხვა გამთენიისას იწყება და მზის ჩასვლის შემდეგ სრულდება.

 

120
თემები:
საქართველოს პარლამენტი (147)
ღვთისშობლის ხატი სამებაში

საეკლესიო კალენდარი: 3 ივნისი

212
(განახლებულია 08:12 03.06.2020)
საქართველოს მართლმადიდებელი ეკლესია 3 ივნისს მოციქულთასწორ კონსტანტინე და ელენეს იხსენიებს და ვლადიმირის ღვთისმშობლის ხატის დღესასწაულს აღნიშნავს.

 

Sputnik-საქართველო გიამბობთ ვინ იყვნენ ეს ადამიანები და რატომ არიან მოხსენიებული საეკლესიო კალენდარში.

მოციქულთასწორნი კონსტანტინე და ელენე

კეისარ კონსტანცი ხლორუსის (305-306) ვაჟმა, კონსტანტინემ ეკლესიისგან მიიღო მოციქულთასწორის წოდება, მსოფლიო ისტორიაში კი მას კონსტანტინე დიდი ეწოდა.

იმ დროს რომის იმპერია ორ - დასავლეთის და აღმოსავლეთის ნაწილად იყო დაყოფილი. მათ სათავეში ედგა ორი დამოუკიდებელი იმპერატორი, რომელთაც თანამმართველებიც ჰყავდათ. ერთ-ერთი ასეთი თანამმართველი დასავლეთის იმპერატორისა იყო იმპერატორ კონსტანტინეს მამა.

წმიდანის დედა  ელენე ქრისტიანი იყო. რომის მომავალი იმპერატორი კონსტანტინე ქრისტიანული სარწმუნოებისადმი პატივისცემით იზრდებოდა. კონსტანცი ხლორუსი არ დევნიდა ქრისტიანებს მაშინ, როდესაც მისი თანამედროვე სხვა ხელისუფალნი: დიოკლეტიანე, მაქსიმიანე გალერიუსი, მაქსიმიანე ჰერკულესი უსასტიკესად უსწორდებოდნენ მაცხოვრის სწავლების მიმდევრებს. მამის გარდაცვალების შემდეგ კონსტანტინე აირჩიეს გალიისა და ბრიტანეთის იმპერატორად. ახალმა იმპერატორმა უპირველეს ყოვლისა, აღმსარებლობის თავისუფლება მიანიჭა ქრისტიანებს.

ფანატიკოსმა წარმართმა მაქსიმიანე გალერიუსმა და მკაცრმა ტირანმა მაქსენტიმ მოიძულეს იმპერატორი და აღდგნენ მის წინააღმდეგ, მაგრამ წმიდა კონსტანტინემ ღვთის შემწეობით დაამარცხა მოწინააღმდეგეები.

რომის იმპერიის დასავლეთი ნაწილის ერთპიროვნულ მმართველად გახდომის შემდეგ, 313 წელს იმპერატორმა მილანში გამოსცა ედიქტი რწმენის შემწყნარებლობის შესახებ, 323 წელს კი, როცა სრულიად რომის იმპერატორი გახდა, მილანის ედიქტი გაავრცელა მთელს იმპერიაში. სამასწლიანი დევნის შემდეგ ქრისტიანებს საშუალება მიეცათ თავისუფლად ეღიარებინათ სარწმუნოება.

წარმართებისაგან განდგომის შემდეგ წმიდა კონსტანტინემ იმპერიის დედაქალაქი გადაიტანა ბიზანტიაში, რომელსაც შემდეგ კონსტანტინეპოლი ეწოდა. წმიდა კონსტანტინე ღრმად იყო დარწმუნებული, რომ უზარმაზარ იმპერიას მხოლოდ ქრისტიანული სარწმუნოება გააერთიანებდა; ყოველნაირად ეხმარებოდა ეკლესიას, აშენებდა ტაძრებს, ზრუნავდა სამღვდელოებაზე, იმპერატორს სურვილი ჰქონდა, მოეძებნა ცხოველსმყოფელი ჯვარი, რომელზეც გაკრული იყო უფალი ჩვენი იესო ქრისტე. მან იერუსალიმში გაგზავნა თავისი დედა, წმიდა ელენე დედოფალი სამღვდელოებასთან და თანაშემწეებთან ერთად. იერუსალიმის პატრიარქ მაკარისთან ერთად წმიდა ელენე შეუდგა ჯვრის ძებნას და, ღვთის განგებულებით, სასწაულებრივად აღმოაჩინა კიდეც 326 წელს. პალესტინაში ყოფნისას წმიდა ელენემ ბრძანა, მაცხოვრისა და ყოვლადწმიდა ქალწულის მიწიერი ცხოვრების ადგილები გაეწმინდათ და აეგოთ ტაძრები. მაცხოვრის საფლავზე წმიდა კონსტანტინეს ბრძანებით ააგეს დიდებული ტაძარი უფლის აღდგომის სახელობისა.

წმიდა ელენემ ცხოველსმყოფელი ჯვარი შესანახად გადასცა პატრიარქ მაკარის, ნაწილი კი წაასვენა კონსტანტინეპოლში, იმპერატორთან. დედაქალაქში დაბრუნებული დედოფალი 327 წელს აღესრულა.

ეკლესიის წინაშე უდიდესი დამსახურებისა და ცხოველსმყოფელი ჯვრის აღმოჩენისათვის წმიდა ელენე დედოფალს მოციქულთასწორი ეწოდა.

ეკლესიის ცხოვრება განსაკუთრებით შეარყია იესო ქრისტეს ღვთაებრივი ბუნების უარმყოფელმა არიოზის ერესმა.

იმპერატორის ბრძანებით 325 წელს ქ. ნიკეაში ჩატარდა I მსოფლიო საეკლესიო კრება. მას 318 ეპისკოპოსი ესწრებოდა. მათ შორის იყვნენ აღმსარებლები, ეკლესიის მნათობნი, რომლებმაც უსასტიკესი დევნილობა დაითმინეს. კრებას თვით იმპერატორიც ესწრებოდა. არიოზის ერესი დაგმეს და შეადგინეს რწმენის სიმბოლო, რომელშიც შეტანილი იქნა ტერმინი „ერთარსი მამისა“.

ნიკეას კრების შემდეგ მოციქულთასწორმა კონსტანტინემ გააგრძელა მოღვაწეობა ეკლესიის სასარგებლოდ. სიცოცხლის ბოლოს იმპერატორმა ნათელ-იღო. გარდაიცვალა სულთმოფენობის დღეს, 337 წელს, დასაფლავებულია წმიდა მოციქულთა სახელობის ტაძარში.

ვლადიმირის ღვთისმშობლის ხატი

ვლადიმირის ღვთისმშობლის ხატი გადმოცემით ლუკა მახარებლის მიერ იმ მაგიდის დაფაზეა დაწერილი, რომელზედაც იესო ქრისტე თავის დედასთან მარიამთან და მართალ იოსებთან ერთად ტრაპეზობდა. გადმოცემით, ხატი ღვთისმშობლის მიძინებამდე დაიწერა.

450 წელს იმპერატორ თეოდორე უმცროსის დროს ხატი იერუსალიმიდან კონსტანტინოპოლში გადაიტანეს, მაგრამ XII საუკუნის დასაწყისში კონსტანტინოპოლიდან კიევში წაიღეს.

1155 წელს დიდმა მთავარმა იურიმ ვიშგოროდი თავის ვაჟს, მთავარ ანდრიას დაგასცა. ვიშგოროდის სავანის კლირიკოსებმა ერთხელ ტაძარში შესვლისას დაინახეს, რომ ხატი თავისი ადგილიდან გადმოსულიყო დაეკლესიის შუაგულში ჰაერში იდგა. ხატი ძველ ადგილას დააბრუნეს, მაგრამ მალე ნახეს, რომ ხატი კვლავ ჰაერში ეკიდა. მთავარი ანდრია მიეახლა ხატს და მხურვალებით ლოცულობდა მის წინაშე, შემდეგ პარაკლისი აღასრულა, ღვთისმოსაობით აიღო ხატი, სხვა საგანძური და ღამით, მამის ნებართვის გარეშე ვიშგოროდიდან წავიდა.

 

მასალა მომზადებულია ღია წყაროებზე დაყრდნობით.

 

212
თემები:
საეკლესიო კალენდარი
ბოლნისის სიონის აღმოსავლეთ ფასადი

საეკლესიო კალენდარი: 2 ივნისი

117
(განახლებულია 08:34 02.06.2020)
2 ივნისი წმინდა ნინოს მშობლების ზაბულონისა და სოსანას მოწამეების თალალეს, ალექსანდრეს ასტერის, ასკალონის სხენების დღეა, ამ დღეს საქართველოს მართლმადიდებებლი ეკლესია ასევე აღნიშნავს წმინდა ალექსის, მოსკოველი მიტროპოლიტის წმიდათა ნაწილთა აღმოყვანებას.

Sputnik-საქართველო გიამბობთ ვინ იყვნენ ეს ადამიანები და რატომ არიან მოხსენიებული საეკლესიო კალენდარში.

ზაბულონი და სოსანა 

ღირსი ზაბულონი და სოსანა წმიდა ნინოს მშობლები იყვნენ,  წმიდა ზაბულონი კაბადოკიელი იყო წარმოშობით. კაბადოკიაში მრავალი ქართველური ტომი ცხოვრობდა და, ვარაუდით, იგი სწორედ ქართველთა ტომიდან იყო. ფიქრობენ, რომ წმიდა დიდმოწამე გიორგი წმიდა ზაბულონის დისშვილი იყო. ზაბულონი იმპერატორის არმიაში მსახურობდა და სახელი ჰქონდა განთქმული, როგორც უბადლო მეომარს. ფრანგებთან ბრძოლის დროს მან შეიპყრო ფრანგების მეფე და მთავარნი და რომის იმპერატორს მიჰგვარა. იმპერატორმა სასიკვდილო განაჩენი გამოუტანა ტყვეებს.  წმიდა ზაბულონის ქადაგების გავლენით სიკვდილის წინ ტყვეებმა ქრისტიანული ნათლისღება ითხოვეს.  ზაბულონის შუამდგომლობით აუსრულეს მათ ეს სურვილი და ზაბულონმა თავისი ნათლულების შეწყალება ითხოვა.   იმპერატორმა დაუთმო მას მისი სულიერი შვილების სიცოცხლე.  წმიდა ზაბულონის ღვაწლით მთელი მაშინდელი საფრანგეთი ეზიარა ქრისტეს წმიდა ნათელს.

წმიდა ზაბულონი იერუსალიმში წავიდა წმიდა ადგილების მოსალოცად – მთელი ქონება  გლახაკებს დაურიგა და იერუსალიმის პატრიარქ იუბენალთან დაიწყო მსახურება. პატრიარქმა კეთილმოწესე ზაბულონს თავისი და, სოსანა მიათხოვა. წმიდა ზაბულონი და სოსანა ზაბულონის სამშობლოში - კაბადოკიაში წავიდნენ. აქ მათ შეეძინათ ქალიშვილი ნინო, რომელსაც ღვთისმოშიშებითა და სიყვარულით ზრდიდნენ .

ზაბულონმა პატრიარქ იუბენალისგან აიღო კურთხევა და უდაბნოში გავიდა სამოღვაწეოდ,  წმიდა სოსანამაც მონასტრული ცხოვრება აირჩია - „ მსახურად გლახაკთა დედათა და უძლურთა“.

 მოწამეები თალალე, ალექსანდრე და ასტერი

ნუმერიანეს მეფობის (283-284) დროს ქალაქ ეგეის მთავარმა მეომრები გაგზავნა ქრისტიანთა მოსაძებნად, მასთან მიიყვანეს 18 წლის თალალე. დაკითხვაზე ჭაბუკმა თქვა: „მე ვარ ქრისტიანი, ლიბანელი. მამაჩემი - ბერუტი მხედართმთავარი იყო, დედას რომელეა ჰქვია. მყავს იპოდიაკონი ძმა. მე ექიმობა შევისწავლე მკურნალ მაკარისგან. ტიბერიუსის დროს ერთხელ უკვე შემიპყრეს ქრისტეს აღსარებისთვის, მაგრამ გადავურჩი დასჯას. აწ ჰქმენით ჩემ ზედა, რაცა გსურთ. მე მზად ვარ სიხარულით დავითმინო სიკვდილი სახელისათვის უფლისა ჩემისა იესო ქრისტესა“.

განრისხებულმა მთავარმა ორ ჯალათს - ალექსანდრეს და ასტერს - უბრძანა, კიდურები გაეხვრიტათ მოწამისთვის და ხეზე ჩამოეკიდათ. ჯალათებმა შეიბრალეს ახალგაზრდა თალალე, ბრძანების შესრულებაზე უარი თქვეს და თავი ქრისტიანებად გამოაცხადეს. მთავარმა მათთვის თავის წარკვეთა ბრძანა, წმიდა თალალე კი ჯერ ზღვაში ჩააგდეს. ხოლო შემდეგ კი მთავრის ბრძანებით მახვილით განგმირეს.

მოწამე ასკალონი

წმიდა მოწამე ასკალონი დაიბადა დიდ ერმოპოლში (შუა ეგვიპტე). წმიდანი ეწამა დიოკლეტიანეს მიერ ქრისტიანთა დევნისას. მთავარ არიანესთან მიყვანილმა ასკალონმა თამამად აღიარა თავისი სარწმუნოება და უარი განაცხადა წარმართული ღმერთების მსახურებაზე. წმიდანმა არიანეს უწინასწარმეტყველა, რომ მოვიდოდა დრო და თვითონაც აღიარებდა იესო ქრისტეს ერთადერთ ჭეშმარიტ ღმერთად. არიანეს ბრძანებით ასკალონი სასტიკად აწამეს.

აღმოყვანება წმიდათა ნაწილთა წმიდისა ალექსისა, მიტროპოლიტისა მოსკოვისა და სრულიად რუსეთისა საკვირველთმოქმედისა

წმიდა ალექსიმ სიკვდილის წინ დაიბარა, დაესაფლავებინათ კრემლში, ჩუდოვის (სასწაულთა) მონასტერში. წმიდა კეთილმსახური მთავრის დიმიტრი დონელის ბრძანებით მიტროპოლიტის ცხედარი ამ ტაძრის საკურთხეველთან დაკრძალეს.

1431 წლის 20 მაისს ეკლესიის გუმბათი სიძველის გამო ჩამოიქცა. ახალი ტაძრის მშენებლობის დროს მოხდა წმიდა ალექსის უხრწნელი ნაწილების აღმოყვანება. 1485 წელს წმიდა ნაწილები გადაასვენეს წმიდანის სახელზე აგებულ ეკლესიაში. დღეს მისი ნაწილები მოსკოვის საპატრიარქო საკათედრო ტაძარში ინახება.

 მასალა მომზადებულია ღია წყაროებზე დაყრდნობით.

117
თემები:
საეკლესიო კალენდარი
კორონავირუსი სომხეთში

სომხეთში პირბადით სიარული სავალდებულო ხდება - ფაშინიანი ერთმანეთის თვალთვალისკენ მოუწოდებს

0
სომხეთის პრემიერ-მინისტრმა ქვეყნის მოსახლეობას მიმართა თხოვნით, გამოაქვეყნონ უნიღბო დამრღვევების ფოტოები სოციალურ ქსელებში და მიუთითონ მათი მისამართები

თბილისი, 3 ივნისი - Sputnik. სომხეთში სამედიცინო ნიღბებით სიარული აუცილებელი იქნება არა მხოლოდ დახურულ სივრცეებში, არამედ ყველა ღია საზოგადოებრივ ადგილას, იუწყება Sputnik-სომხეთი ვიცეპრემიერის, ტიგრან ავინიანის განცხადებაზე დაყრდნობით.

ვიცეპრემიერმა აღნიშნა, რომ ესმის, რამდენად შემაწუხებელია ნიღაბი ზაფხულში, მაგრამ ამჟამად ეს ერთ-ერთია მცირერიცხოვანი ეფექტური ინსტრუმენტებიდან.

„გამონაკლისი შეეხება 6 წლამდე ბავშვებს. ნიღბები შეიძლება არ გაიკეთონ ველოსიპედით სიარულის და ფიზიკური ვარჯიშის დროს“, - ხაზი გაუსვა მან.

ინსტრუმენტების არსენალშია ასევე კომენდანტის საათის დაწესება, ეკონომიკური საქმიანობისა და გადაადგილების შეზღუდვებთან დაბრუნება, მაგრამ მათი გამოყენება ჯერ არ იგეგმება, დასძინა ავინიანმა.

სომხეთის პრემიერ-მინისტრმა ნიკოლო ფაშინიანმა, თავის მხრივ, ქვეყნის მოქალაქეებს მოუწოდა, სოციალურ ქსელებში გამოაქვეყნონ ეპიდემიოლოგიური ნორმების დამრღვევთა ფოტოები და მიუთითონ მისამართები.

პრემიერმა აღნიშნა, რომ ამ მომენტიდან ეპიდემიასთან ბრძოლა იწყება ნულიდან. მისი თქმით, ბევრი მოქალაქე იკეთებს ნიღაბს მაშინ, როცა პოლიციის საგუშაგოებს დაინახავს, შემდეგ კი იხსნის მას.

„სრული უფლება აქვთ“ – ფაშინიანი სომეხი ტურისტებისთვის საქართველოში შემოსვლის აკრძალვაზე >>

ამას წინათ იგი საუბრობდა ასევე საზოგადოებრივი გუნდის შექმნაზე, რომელიც პოლიციას დაეხმარებოდა ინფექციის გავრცელების შესაკავებლად კომენდატურის მიერ დადგენილი ნორმების დამრღვევების მხილებაში.

ბოლო მონაცემებით, სომხეთში COVID-19-ის დიაგნოზი 10 524 ადამიანს დაუდასტურდა. გარდაიცვალა 170 ადამიანი, 56 - სხვა მიზეზით, მაგრამ კორონავირუსის დიაგნოზით.

გამოჯანმრთელებულთა რაოდენობაა 3454. მკურნალობს 6841 ადამიანი. ქვეყანაში 61 650 ტესტი გაკეთდა.

0
თემები:
COVID-19-ის პანდემია მსოფლიოში